- See more at: http://dikaeuphrosyne.blogspot.com/2013/04/cara-agar-artikel-di-blog-tidak-dapat.html#sthash.rm0Bb4tQ.dpuf
topbella

Friday, May 6, 2011

MAHABBAH KERANA ALLAH....

"Kerana aku cintakan pada Allah, ketaqwaanku pada Allah membuat aku ingin terus mencari cari cinta yang sejati pada Allah yang akan menguatkankan lagi keimananku padanya. Semakin aku mencari cintaku pada Allah disitulah aku diduga  dengan berbagai dugaan dan cabaran. hidup yang penuh dengan gelora turun naik seperti roda roda yang berputar putar, gelombang lautan yang pasang surutnya.  begitulah kehidupan yang harus aku tempuhi.'


kerana cintaku pada Allah, menguatkan  lagi cintaku kepada sesama insan makluk Allah jadikan untuk kita jadikan teman. Kasih sayang yang salah satu kesempurnaan dalam tabiat manusia. Rasa kasih sayang membuat orang turut merasa sedih dan melihat penderitaan sesama makhluk dan berusaha menghapuskannya dan meringankannya. Jelaslah kasih sayang itu adalah tabiat manusia yang selalu menrindukan kasih sayang sesama insan. Kasih sayang Allah juga meliputi seluruh alam wujud dan merata pada seluruh alam malakut. Manakala sinar pengetahuannya yang meliputi segala sesuatu memancar, memancarnya pula rahmat kasih sayangnya yang meliputi segala galanya

Rasa kasih sayang, keramahan dan kebajikan yang kita dapati dibumi ini adalah percikan dari rahmat Allah s.w.t, zat Allah Azza wa Jalla yang terdapat didalam hati manusia. orang yang haitnya lembut suci dan paling besar kasih sayangnya dari  percikan rahmat illahi.

petikkan dari surah Ali Imran ayat 159 : "Maka disebabkan rahmat kasih sayang Allah lah engkau belaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar , tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu".
Orang yang mengenal ciri ciri kehidupan dunia,yaitu ketika beliau dikurniakan sesuatu.

Surah An Naml ayat: 40 :" Ini adalah kurniaan Tuhanku untuk menguji diri ku apakah aku bersyukur atau kah menginkari nikmatnya. Barang siapa bersyukur sebenar benar bersyukurnya  itu untuk kebaikan dirinya sendiri,dan barang siapa yang ingkar maka sungguhnya Tuhanku Maha Kaya dan Maha Mulia"

ujian yang berupa hal hal menyedihkan banyak sekali sebab sebabnya. Sebaiknya kita dapat memahami kehidupan manusia. Suratan takdir yang kadan kadang menguji sebahagian manusia dengan cubaan yang mungkin bolih mengakibatkan penderitaan. menghadapi ujian ujian ini kita kita harus lah tabah, sabar dan berserah diri kepada Allah SWT. Kerana kehidupan dunia ini penuh dengan berisi ujian cobaan, maka kewajiban kita ialah berusaha sekuat tenaga untuk mengharungi dugaan dan cabaran itu. Belajar lah mengambil berat hal hal sedemikian dengan penuh rasa cinta, kasih dan sayang bukan hanya untuk dunia tapi juga untuk akhirat. kerana diakhiratlah akan kekal dan ia akan lebih indah apa yang kita dapati didunia dan tak bisa untuk kita membandingkan kenikmatannya. 

janji Allah, dalam surah At taubah ayat: 72  :Allah menjanjikan orang orang yang beriman, lelaki dan perempuan,(akan beroleh) Syurga syurga yang mengalir dibawahnya beberapa sungai; maka kekal didalamnya beroleh tempat tempat yang baik didalam "syrga Adn" serta keredhaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar".

Janganlah membenci sesuatu kerana membenci sesuatu itu akan menghantui diri kita sendiri dan ia akan senantiasa mengejar kita. Belajarlah mencintainya walau pahit bagi kita. ikhlaskan diri kita mencintainya kerana Allah. Lepaskan kebencian buangkan ia jauh dari sudut hati kita atas apa yang belaku. Belajarlah pasrah kerana apa yang belaku itu adalah Hak Allah. Hanya Allah saja yang dapat merubahkan sesuatu dari segala galanya. Allah saja yang dapat memberikan kita Taufik dan hidayahnya. Bermohon dan bermunajaat pada Allah agar memberi kita ilham,pertunjjuk kejalan yang diredhai olih Allah.

0 comments:

Post a Comment

Site Sponsors

Powered by Blogger.